Wat is er te doen op Scheveningen? Of je nou op Scheveningen woont of voor een dagje naar Scheveningen komt. Wij hebben tips! Hier vind je 365 dagen per jaar Scheveningen op z'n leukst!

Fit op Scheveningen

Hey pssst jij daar, ja jij! Weet je nog ons artikel over skaten aan zee? Of misschien het nieuwtje dat er een fitpark is aangelegd? Je bent er nog niet geweest? Of misschien al wel...In ieder geval hier een paar tips hoe je de toestellen kan gebruiken en een beetje motivatie. Hop hop hop in de beentjes dus!

Kom in beweging

Beweging is belangrijk, voor jong en oud, niet alleen om gezond te blijven, om de kans om hart- en vaatziekten te verminderen en obesitas (ernstig overgewicht) tegen te gaan. Maar ook om mentaal gezond te blijven. Je wordt er vrolijker door, want je maakt gelukshormonen aan. Kortom als je in beweging blijft is je leven beter!

Om alle inwoners van Nederland voldoende in beweging te krijgen en te houden is er een Nederlandse Norm voor Gezond Bewegen (beter bekend als de Beweegnorm) opgesteld. Die adviseert om minimaal 5 dagen in de week 30 minuten matig intensief te bewegen.



Een andere mogelijkheid om voldoende te bewegen is de Fitnorm te hanteren. Deze gaat uit van 3 keer in de week 20 minuten intensief bewegen. Om de Beweegnorm of Fitnorm te halen, kun je gaan sporten bij een sportvereniging, een fitnesscentrum, ongeorganiseerd te sporten (wandelen, fietsen, joggen, skeeleren etc) of één van de andere talloze vormen van bewegen die mogelijk zijn.

Je kunt dit bijvoorbeeld ook doen door beweging in je dagelijkse leven iets op te schroeven. Ga eens wandelen in plaats van fietsen (dan ben je langer in beweging). Of dweil je vloer met de hand en een doek in plaats van met een dweil. Simpele trucjes, maar wel effectief. Wie hier ook erg goed in is, is Linde. Zij kan je talloze adviezen geven over gezond bewegen in het dagelijks leven.

Maar goed je kan ook een bezoekje brengen aan het gratis Fitpark opgezet door de gemeente Den Haag! Sporten en bewegen dichtbij huis De laatste jaren zien we een trend dat mensen weer willen kunnen sporten en bewegen in hun eigen wijk of buurt. Nederland en dus ook de gemeente Den Haag speelt in op deze trends door sport en bewegen weer mogelijk te maken in de wijk.

Zo zijn er bijvoorbeeld multifunctionele playgrounds gerealiseerd. Outdoor Fitness Parken Sinds een aantal jaren is er ook een nieuwe vorm van sporten en bewegen in opkomst in Nederland: Outdoor Fitness. Outdoor Fitness is een laagdrempelige, afwisselende vorm van bewegen, die met en zonder begeleiding, kan worden gedaan. Het is voor jong en oud geschikt en… geheel in lijn van de wensen van bewoners, het is beschikbaar in de directe leefomgeving. In Den Haag zijn meerdere Fitplaatsen gerealiseerd met outdoor fitnesstoestellen.

Wat beweegt je?

Op de Fitplaats worden regelmatig activiteiten onder begeleiding gehouden voor verschillende doelgroepen. Ook staat er op de toestellen zelf met illustraties beschreven hoe de oefening moet worden uitgevoerd. Dus je kunt ook makkelijk zelf aan de slag. Vind je de uitleg lastig, dan kan je thuis ook al de gids downloaden die de gemeente heeft samengesteld. Hier een voorproefje daar van om je een hart onder de riem te steken.


Want tja hoe te beginnen? Ook al zijn de beweegtoestellen laagdrempelig en is de kans op overbelasting zeer klein, dan nog is het raadzaam te beginnen met een warming-up. Dit om het lichaam voor te bereiden op de inspanning die komen gaat, maar ook om de spieren alvast “warm” te maken. Hiermee verklein je de kans op blessures en spierpijn. Een aantal tips en ideeën voor een goede warming-up

• De warming-up begin je met rustig hardlopen of wandelen, bijv. 2 of 3 rondjes rond de fitplaats
• Na ca. 2 à 3 minuten ga je aan de gang met losmakende oefeningen
• Kijk voor voorbeelden van losmakende oefeningen en rek- en strekoefeningen op www.denhaag.nl/ouderensport

Oefeningen met beweegtips Na de warming-up kun je aan de slag gaan met de toestellen op de Fitplaats. Bij elk toestel staat een uitgebreide omschrijving. Hoe de activiteit af te sluiten? Om het lichaam weer langzaam te laten herstellen van de inspanning, is het belangrijk om na de oefeningen een cooling-down te doen. De meest voor de handliggende cooling-down vorm is een aantal rondjes te gaan hardlopen of wandelen in een rustig tempo rondom de Fitplaats. Ook kunnen een aantal lichte rek- en strekoefeningen worden gedaan. Stel je eigen beweegprogramma samen De Fitplaats bestaat uit uitdagende beweegtoestellen die samen een afwisselende workout vormen.

Toestel je voor

De toestellen zijn verdeeld in drie beweegfuncties: Cardio - toestellen met groene aanduiding Kracht - toestellen met oranje aanduiding Balans / Coördinatie - toestellen met bruine aanduiding Flexibiliteit - toestellen met blauwe aanduiding tip: Voor een goede workout raden we aan de beweegfuncties met elkaar af te wisselen en te beginnen en eindigen met een cardio-toestel.

Ook is er een indeling in niveaus, hoe je bepaalt waar toe je behoort? Als je nooit tot bijna nooit sport zit je in niveau 1. Mocht je dit een tijdje hebben volgehouden dan kan je wat vaker komen enzovoorts. Niveau 1: Frequentie: 1 x of 2 x per week kom je naar de Fitplaats. Houdt tussen je trainingen minimaal 1 rustdag. Rust tussen de oefeningen ongeveer 30 seconden. • Niveau 2: Frequentie: 3 x per week kom je naar de Fitplaats. Houdt tussen je trainingen minimaal 1 rustdag. Rust tussen de oefeningen. • Niveau 3: Frequentie: 4/5 x per week kom je naar de Fitplaats. • Niveau 4: Frequentie: 7 x per week kom je naar de Fitplaats.

Kortom, kom in beweging en naar Scheveningen. Of misschien woon je er al, dan heb je helemaal geen excuus meer.

Delen

Bekijk ook deze tips

Snuisterijen

Je vast al te wachten op weer een nieuwe tip om je weer eens even richting de Keizerstraat te begeven. Gelukkig hebben wij die voor je, er komt namelijk een feestje aan! Een feestje? Ja zeker, want ons eigen echte Scheveningse 'live-Marktplaats' winkeltje bestaat op 1 februari (dat is morgen al), 1 jaar!

Lees verder

​Wijzer aan zee

Lekker op de creatieve tour? Dat kan natuurlijk ook op Scheveningen. De afgelopen 25 jaar heeft Muzee Scheveningen met veel succes cursussen kunstgeschiedenis verzorgd. Op dinsdag 5 september begint er een bijzonder interessante, korte cursus: ‘Het Franse Hof en de Kastelen langs de Loire’. Waan je even onder de Franse zon aan de Noordzee.

Lees verder

Bakkie & Thee aan zee

Een nieuwe plek waar je een bakkie of thee aan zee kan krijgen, daar zijn wij altijd blij mee! Want ondernemen op Scheveningen is een feestje! Zo dacht ook Belinda, eigenaresse van Bakje & Thee an zê!

Lees verder