Wat is er te doen op Scheveningen? Of je nou op Scheveningen woont of voor een dagje naar Scheveningen komt. Wij hebben tips! Hier vind je 365 dagen per jaar Scheveningen op z'n leukst!

Fitness @The Beach

Een goede work-out kan slopend, maar heerlijk zijn. Het geeft toch wel het idee dat je goed bezig bent, namelijk. Toch is het altijd jammer dat sporten vaak gebeurt in een overdekte hal, waar de enige frisse lucht uit de enkele open deur komt. En weet jij eigenlijk wel wat je traint voor het optimale resultaat of doe je (net als ik) ‘maar wat’?

Chris Nolles en Martijn van Delft, van LivePT hebben het hele fitness concept anders aangepakt. Zij begrijpen dat de sportende mens wel wat zon en buitenlucht kan gebruiken, zonder dat hij/zij moet vervallen in hardlopen. Met hun Beach Fitness Club krijg je het beste van twee werelden: effectief sporten en frisse lucht! Tijd voor Buitengewoon Scheveningen om dat even te testen!

Het is zondagochtend en daar waar de meeste mensen nog aan het ontbijt zitten, hebben een aantal sportievelingen zich verzameld rondom de indrukwekkende toestellen naast het Beach Stadium. Dat belooft wat. Gelukkig zijn de trainingsomstandigheden ideaal: zacht windje, zonnetje en af en toe een wolk (om even af te koelen).



Als Chris uitlegt dat we trainen volgens een 50 seconden werktijd en 60 seconden rust, lijkt dat eenvoudig, maar we mogen het volgens hem niet onderschatten. Chris gaat verder: "In de groepstraining bepaalt het aantal seconden werktijd in combinatie met de rust de uitkomst van de training. Hoe korter de werktijd, hoe meer kracht er wordt ontwikkeld en hoe langer de werktijd, hoe meer uithoudingsvermogen wordt getraind."

Daarbij wordt de training op het vermogen van iedere persoon afgestemd. Iedereen doet dezelfde oefeningen en werkt hetzelfde aantal seconden, maar elke deelnemer werkt met zijn/haar eigen intensiteit. Dat betekent dus dat de mannen van vandaag 30 kilo op een slee over het strand slepen, terwijl ik er al spartelend en zuchtend achter kom dat dat toch iets te hoog gegrepen is! Chris: "In de training proberen we altijd met 100% effort te werken, dit betekent dat je net de werktijd vol kunt houden met het gekozen gewicht. Vanuit de ervaring die wij hebben op basis van de een op een trainingen die wij geven, zien wij op die manier heel snel resultaat. Het lichaam wordt maximaal uitgedaagd, met als effect dat het gaat herstellen om om te leren gaan met de situatie waarin het tijdens de training terecht is gekomen. Je kunt zeggen dat het lichaam nooit weer zo moe wil worden als in de afgelopen training, het lichaam zal zich dus aanpassen aan de trainingsprikkel."

En of we maximaal worden uitgedaagd! Af en toe roept iemand: "Deze oefening is echt heel zwaar!", terwijl de ander zonder morren training na training afwerkt. Alsof het niets is! Dat motiveert overigens wel. Iedereen doet zijn uiterste best en is extra trots als er weer een rondje trainen op zit.

Door verschillende schema's waarin kracht, kracht-uithoudingsvermogen en uithoudingsvermogen elkaar afwisselen, bereik je het beste resultaat: sterker worden, meer uithoudingsvermogen en als bonus meer spiermassa. En dat laatste is belangrijk voor toenemend energieverbruik (stofwisseling) gedurende dag, waardoor je meer calorieën verbrandt.

Na een uurtje knallen, druppelen de zweetdruppels voldaan van onze voorhoofden. Die 60 seconden rust na 50 seconden trainen is inderdaad niet de luxe die je verwacht bij de uitleg. En toch alleen maar lachende gezichten! Terecht ook, want iedereen heeft op zijn/haar eigen niveau getraind en toch het maximale eruit gehaald. Beachfitness is dus voor iedereen heel goed te doen, geeft direct meer energie en een lekker kleurtje van de zon!


Meer weten over sporten op het strand? Check dan de website van beach fitness. En als je het liever rustig aan doet, kun je terecht bij Patagonia! Ben je meer van het toejuichen, dan is de Olympic Experience echt wat voor jou!

Delen