Scheveningen is uniek
Als je aan Martin Wörsdörfer, voorzitter van de Vereniging van Strandtentexploitanten, vraagt hoe hij terugkijkt op het afgelopen seizoen, dan krijg je een eerlijk en duidelijk antwoord. Natuurlijk baalt hij ervan dat de renovatie van de boulevard langer duurt dan oorspronkelijk gepland. Tegelijkertijd vindt hij het te gek dat deze enorme investering gedaan wordt en kan hij niet wachten tot de opening komend voorjaar.
Voor de meeste ondernemers op Scheveningen was het een goed seizoen en ook de bezoekerscijfers laten zien dat mensen de weg naar het Scheveningse strand goed wisten te vin-den. Maar, geeft Martin Wörsdörfer meteen aan: “Dat geldt helaas niet voor iedereen. Er zijn ondernemers die het zwaar hebben, zo’n enorme renovatie draagt daar natuurlijk niet aan bij.” Toch is hij vooral positief gestemd. “Halverwege het seizoen werd een groot deel van de bouwplaats opgedoekt en werden de paviljoens weer zichtbaarder en beter bereikbaar, dat heeft geholpen.” Natuurlijk hoopte hij samen met alle strandtenthouders dat het strand al voor de zomer helemaal vrijgegeven was. Toen dat niet het geval bleek, heeft hij er samen met de ondernemers het beste van ge- maakt en kijkt hij nu vooral positief vooruit.
Prettige samenwerking
“Het helpt bij dit project echt dat we ons gehoord voelen,” geeft Martin aan. “Na- tuurlijk gaan er dingen mis en zouden we liever willen dat het sneller zou gaan en minder impact heeft op de ondernemers. Maar de manier waarop er gecommuniceerd en meegedacht wordt, is prettig en constructief. Dat scheelt veel.” De gemeente Den Haag heeft hierin wat hem betreft echt stappen gezet en dat wordt gewaardeerd. “Het mag soms nog wel wat proactiever, maar ik heb steeds meer het gevoel dat de gemeente Den Haag
– en zeker de mensen binnen het stadsdeel – doorhebben wat voor een enorme impact dit project heeft op de omgeving, dat is een goede ontwikkeling.”
Wensen voor de boulevard
Als Martin het voor het zeggen heeft, wordt de opening van de nieuwe boulevard in het voorjaar één groot feest. “Ik geloof er echt in dat het ontzettend mooi en tof gaat worden. Dat moeten wij samen met alle ondernemers en de gemeente Den Haag uitstralen.” Hij vervolgt: “Scheveningen is uniek. Met het strand, de zee en al die prachtige paviljoens.” De ondernemers kunnen dan ook niet wachten om volgend jaar de bezoekers met open armen te ontvangen op de nieuwe boulevard. Voor die tijd heeft Martin nog wel wat laatste wensen: “We zouden het te gek vinden als er straks meer bakken met groen staan. Van de Naald tot het Noordelijk Havenhoofd, dat maakt het echt af. En als we dan toch bezig zijn: zorg er dan ook voor dat er van het Zwarte Pad tot aan het sportstrand om de zoveel meter sporttoestellen staan. Dat geeft nog meer reuring en levendigheid langs de boulevard, een beetje zoals Venice Beach in Los Angeles.”